Bioblitz på Prostmyran – elever som artdetektiver för en dag, 2 juni 2025
Den 2 juni förvandlades Prostmyran till ett levande klassrum när gymnasieelever från Introduktionsprogrammet och Naturprogrammet på Martin Koch-gymnasiet deltog i en så kallad bioblitz – en intensiv naturinventering där man under en begränsad tid artbestämmer så mycket som möjligt.
Under ledning av Signe Rönnegård från Fältbiologerna fick eleverna ge sig ut i fält med appar för artbestämning i mobilen. Växter samlades in, identifierades och dokumenterades. Därefter riktades uppmärksamheten mot invasiva växtarter, alltså arter som sprider sig på bekostnad av den naturliga floran och hotar den biologiska mångfalden. Eleverna lärde sig att känna igen flera av dem – och kunde sedan rapportera in sina fynd direkt till Artportalen.
Signe var nöjd med bioblitzen på Prostmyran och berättar: "Eleverna fick lära sig att identifiera växter med hjälp av ett digitalt verktyg för artbestämning, samt att rapportera in invasiva arter till Artportalen. Det övergripande syftet var att väcka nyfikenhet för naturen och ekologi. Övningens fokus var att öka elevernas kunskap om medborgarforskning och problematiken med invasiva arter. De tog sig an uppgifterna jättebra – testade nya metoder och genomförde övningarna galant!"
Aktiviteten är en del av arbetet med att utveckla lärplats Prostmyran – ett samverkansprojekt där kommunen, forskare, skolor och andra aktörer tillsammans skapar ett pedagogiskt uteklassrum för alla åldrar, från förskola till gymnasium. Till hösten 2025 påbörjas anläggningen av en ny våtmark här, med planerad invigning våren 2026. Lärplatsen kommer att ge kunskap om våtmarker som naturbaserade lösningar, vattenkvalitet, biologisk mångfald och hur lokala insatser påverkar större sammanhang – ända ut till Östersjön.
Caroline Lundgren, lärare på Martin Koch-gymnasiet, summerar dagen så här: "Jag tycker att ni hade gjort ett väldigt fint och genomtänkt upplägg av dagen, aktiviteterna var bra uppdelade och tog lagom lång tid. Det var tydliga instruktioner och lätt för eleverna att förstå vad de skulle göra. Det känns värdefullt att eleverna får bidra på riktigt med medborgarforskning. Det är stor skillnad att bara läsa om till exempel invasiva arter i klassrummet mot att gå ut och se dem på riktigt, uppskatta hur stor yta de täcker och sedan rapportera in dem. Jag vill absolut göra liknande och återkommande aktiviteter med mina klasser. Kanske vi kan lägga till bekämpning av invasiva arter. Jag har en önskan om att Prostmyran ska bli en permanent aktivitet som ligger inplanerad i vår läsårsplan varje år – med liknande upplägg som vi hade nu. Det jag lärde mig och kommer att fortsätta använda är de olika sidorna för artbestämning och rapportering av invasiva arter – otroligt smidigt."
Vi är glada och tacksamma för elevernas engagemang, lärarnas initiativ och Signe Rönnegårds inspirerande ledarskap – och ser fram emot att Prostmyran växer som plats för både naturvård och lärande!